Tv/bredband, vatten & avlopp

Tv & bredband

Felanmälan CLS:

Kontorstid (8-17) 08-730 00 40

Övrig tid  010-139 93 81.


Styrelsen har beslutat att utöka samarbetet med CLS. 

Avtalet inkluderar TV-frikanalerna och Bredband (1000/1000).

All kontakt gällande frikanalerna via tv-uttaget och bredband sker med CLS.

Byte av router måste ske av CLS personal.


Vår internetleverantör heter OBENETWORK/CLS.

https://www.obe.net/driftinfo/


Läs mer om bredband och TV Bredband och TV (klicka här)


Ritningar över området med detaljer för fiberkabel


241229

-----------------------------------------------------------------------

Här är en bra sida om man tycker att det är dålig fart på internet fast man har en snabb anslutning.


Nätverksguiden


250317



Information om driftavbrottet förra veckan från OBE!


Det första problemet som uppstod strax efter midnatt var tydligen en planerad fiberomläggning hos Global connect (som vi hyr svartfibern till er av). Det gör man tex. när kablar behöver flyttas för att göra plats åt nybyggnation.

Tyvärr blev vi inte meddelade om jobbet i förväg utan kunde endast läsa om det på deras hemsida när larmen började ramla in hos oss.

Vid halv 4 tiden kunde vi se att alla larm försvann och stängde då ärendet från vår sida.

Strax efter kl 9 får vi första samtalet från CLS om att dom fick in anmälningar om att nätet inte fungerade. I ett första skede bad vi CLS be de boende att starta om sin router då routern ibland tappar sin IP-adress under så pass långa avbrott och att den då kan behöva en omstart för att fråga efter en ny.

När även vi vid 10-tiden börjar motta liknande felanmälningar sätter vi en av våra nätverkstekniker på att undersöka om det föreligger något annat fel. Vi kan efter en stund konstatera att en av 3 switchar inte verkar släppa igenom nätverkstrafik på ett korrekt sätt (men fortfarande inte indikerar något fel i övervakningen), det är ett mycket ovanligt fel och det tog därför en stunds felsökande innan vi till slut beslöt att starta om den aktuella switchen. Efter en omstartat kunde vi genom samtal till några av de som felanmält tjänsten verifiera att allt fungerade som det ska.

Det var också orsaken till att nertiden blev olika lång, eftersom de andra två swithcharna fungerade normalt så ungefär 1/3 av de boende fick ett längre avbrott till följd av det.

Några åtgärder vi har planerade för att förhoppningsvis förbättra stabliteten är att vi dels planerar att byta ut switcharna i teknikboden hos er då dom börjar uppnå den ålder då vi normalt preventivt börjar byta ut utrustning. Vi kommer också att i dagarna driftsätta en ny fiberväg till Vallentuna med Skanova som nätägare vilket vi hoppas ska förbättra stabliteten och få en bättre förvaning om eventuella arbeten som påverkar leveransen.

//Gustav


Obenet Support
support@obe.net / 08-519 910 00


_______________________________________________________________________________________


Angående sänkning av tv-avgiften från 1 januari 2025 och troligen sänkning av månadsavgiften från och med april (ligger som en proposition till årsmötet) så har vi fått texten nedan från ekonomi avdelningen.



"Medlemmar som betalar via autogiro debiteras ny avgift från och med april 2025.

Medlemmar med faktura, både via e-post och via post, debiteras ny avgift från och med maj 2025 och samtidigt korrigeras april retroaktivt."



Styrelsen

_______________________________________________________________________________________

250414


Information om justering av månadsavgiften.

Då vi från årsskiftet blir av med Boxer.

Avdraget blir 80:-/mån men då pappersfakturorna redan skickats ut så blir det ett avdrag med 240:-på april räkningen för samtliga boende.

Så månadsavgiften t.o.m. mars är som tidigare 1550:-

Mvh Styrelsen

241207






BOXER

Det är ett erbjudande till oss boende, det innebär att varje hushåll from 250101 måste själva lösa hur man ser på tv! Man måste inte välja Boxer/Tele2!


TV-abonnemang hitta rätt tv-paket.


Det vi vet nu är att betalkanalerna upphör men vi kan fortsättningsvis se frikanalerna via tv-uttaget. Även efter 250101.

Frikanaler är: SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, SVT24, SVT Barn, TV Finland och TV4.


241114

--------------------------------------------------------------------



Om ni har missat det så har vi en ny FB grupp!


Den är bara för boende i samfälligheten.

Och heter Rickeby Samfällighet.


Är du inte redan med i den så kan du skicka ett mejl

till facebook@rickebysam.se

Skriv namn, mejladress och var du bor Å xx, H xx eller B xx.

Så skickar vi en länk som är giltig i 48 timmar.

Länken skickas från facebook@rickebysam.se så kolla i skräpkorgen om du inte hittar den i inkorgen!

Skriv FB-grupp i ämnesraden.

Vatten & avlopp


I gemensamhetsanläggningen ingår rör och stammar för:


1. Spillvatten (avlopp) relining 2015-2016, spolning 2021.

2. Dagvatten (regn) underhållsarbete under 2021.

3. Tillvatten (dricksvatten)


Om du får problem med vatten eller avlopp.

Kontakta Roslagsvatten på: 08-54083544 eller på vallentuna-va@roslagsvatten.se


I de fall där Roslagsvatten bedömer att felet ligger utanför kommunens ansvar, kontakta styrelsen info@rickebysam.se


______________________________________________________________________________

Spolning av avlopp.


Vallentuna 250124


Rickeby samfällighet har ett avtal med Lybecks högtryckstjänst gällande underhåll & akuta problem med avlopp.


Med jämna intervaller så sköter Lybecks underhållet på våra gemensamma ledningar men ledningar & stammar i fastigheterna ansvarar varje respektive boende för.

I avtalet med entreprenören så är subventionerade priser upphandlade, detta har kunnat skapas pga. en lång relation samt att företaget är stationerad i Vallentuna.


Viktigt att ni refererar till ”Avtal med Rickeby samfällighet” när ni beställer arbetet

Pris avser arbete på ordinarie tid på vardagar & är enligt följande:

Dagtid 1442 kr om rotavdrag användes (1875 kr om avdraget ej nyttjas)


Om ni behöver hjälp akut eller önska beställa arbetet i förebyggande syfte så kan ni kontakta Lybecks genom tel 087588987 eller info@lybecks.se